Majitelé lodí odkládají instalaci zařízení na snížení emisí síry

Majitelé lodí odkládají nebo ruší instalaci zařízení, které zajišťuje čištění výfukových plynů, a to z důvodu koronavirové krize. Tyto čistící systémy tzv. scrubbery přitom odebírají škodlivé emise síry, které znečišťují ovzduší.

Limit pro emise síry

Mezinárodní námořní organizace (IMO) zavedla limit pro emise síry na maximálně půl procenta. Tento limit vstoupil v platnost od ledna tohoto roku. Na moři se totiž používá takzvaná námořní nafta, jedná se ale o mazut. Ten má až 3,5 procenta síry, takže z komína pak vychází oxidy síry. Tato regulace je považována za jednu z prvních celosvětových snah o zlepšení životního prostředí. Cílem je snížit emise zdraví škodlivých látek. Německé ministerstvo pro životní prostředí uvedlo, že pokud by se zavedení přísnějších limitů odložilo až na rok 2025, tak by to vedlo k předčasnému úmrtí 570 000 lidí.

Neekologické lodě, které produkují moc síry, nesmí do zón označovaných jako Sulphur Emission Control Area. Tam spadají všechny evropské přístavy, Baltské a Severní moře, dále pobřeží Kalifornie nebo lodě registrované v Evropě, které brázdí evropské vody.

Cílem této regulace bylo přimět lodě, aby používaly palivo s obsahem síry 0,5 procenta ve srovnání s dřívějšími 3,5 procenty. Provozovatelé také měli možnost nainstalovat zařízení – scrubbery – na odstranění této škodlivé látky, která způsobuje plicní problémy u lidí a přispívá také k okyselení oceánů a kyselých dešťů. Síra však není přímo spojena se změnou klimatu, jako uhlík.

V přípravách na nové nařízení se desítky obchodníků a majitelů lodí rozhodli instalovat scrubbery s tím, že se jedná o levnější variantu, než jezdit na naftu. Ta totiž sice obsahuje méně síry než mazut, ale je o dost dražší.

Instalace jednoho takového zařízení však v průměru vychází na 2 miliony dolarů, což pro některé provozovatele flotily představuje příliš vysokou částku. Dopad epidemie koronaviru na průmysl v podobě poklesu poptávky po nákladní dopravě tak může znamenat, že spousta lodí nebude moct dodržovat předpisy.

Celosvětový pokles cen ropy vedl k rozdílu ceny mezi palivem s nižším obsahem a palivem s vyšším obsahem síry (z 300 dolarů za tunu na 40 dolarů za tunu) což prodloužilo dobu návratnosti investice pro společnosti, které již nainstalovali tato zařízení.

Odklad instalací

Přední norská firma Wallenius Wilhemsen, přepravující automobily a jiná vozidla, sdělila, že za několik posledních měsíců odložila instalaci pro devět lodí a dalších osm ještě plánuje do konce letošního nebo začátku příštího roku. Mluvčí společnosti uvedla, že v důsledku pandemie COVID-19 se výrazně snížila poptávka po nových automobilech. V důsledku toho firma zareagovala snížením příjmů a podniká další nezbytné kroky ke snížení svých výdajů.

Jiné společnosti, jako například Scorpio Tankers a International Seways, uvedly, že odklad instalace těchto zařízení pro čtyři z jejich tankerů by v roce 2020 zajistil přísun 7,6 milionu dolarů. Generální ředitel International Seaways uvedl, že se společnost rozhodla pro odklad instalace scrubberů pro jejich tři plavidla. S nižším rozdílem ceny mezi palivy se doba návratnosti investice počítá na dva až tři roky.

Úpadek zájmu o instalace zařízení

Společnost Clarkson Research uvedla, že počet lodí, které se rozhodli instalovat zařízení byl přbližně 750. U některých z nich však mohou být ještě odloženy nebo zrušeny. Jde tak o výrazné snížení zájmu oproti vrcholu v polovině roku 2019, kdy tento počet přesahoval dva tisíce. Odhaduje se, že v současnosti je k dispozici přes tři tisíce lodí vybavených scrubbery. Globální oceánská flotila se přitom odhaduje na více než 90 tisíc lodí. Zájem o instalaci scrubberů nezvýšilo ani uvolnění opatření proti koronaviru.

Žádný dopad na dodržování emisní normy

Na zpomalení poptávky reagovala IMO tím, že to nebude mít žádný zásadní dopad na dodržování nařízení, protože lodě místo toho musí používat paliva splňující daná kritéria. Uvedla také, že dodržování předpisů probíhá hladce, hlavně díky dostupnosti takového paliva.

Zdroj: ekolist.cz; investing.com; rozhlas.cz