Vláda schválila přípravy první části kanálu Dunaj-Odra-Labe

Vláda schválila přípravné práce pro první úsek vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi. Informoval o tom ministr dopravy Karel Havlíček na Twitteru. Stavbu vláda prosadila i přes silný odpor ekologů a některých politiků. První etapa by měla vyjít zhruba na 15 miliard korun. Stát se při analýze projektu bude zaměřovat především na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě.

První úsek kanálu na Odře

Souhlas vlády ale automaticky neznamená, že ke stavbě skutečně dojde. Ministři zatím souhlasili jen se stavbou části kanálu mezi hranicí s Polskem a Ostravou, kde by měl kanál zatím končit ve Svinově.

Úsek by měl začínat na Odře v ostravské části Svinov a pokračovat až k polským hranicím. Zde by se měl napojit na polskou část vedoucí až k městu Koźle. Stavba by měla na české straně zahrnovat rekonstrukci sedmi silničních a jednoho železničního mostu, dvou plavebních komor a vybudování přístavu ve Svinově. Podle ministerského dokumentu by pro nejefektivnější využití vodní cesty měla být hloubka pět mětrů a šířka plavební dráhy okolo 40 metrů.

Schválení stavby vidí Karel Havlíček jako jednu z cest, jak podpořit ekonomický růst v Moravskoslezském kraji. Zesplavnění Odry by podle ministerstva usnadnilo přístup regionálního průmyslu na evropské a světové trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím.

Stavba úseku ze Svinova k polským hranicím podle odhadů vyjde na 15 miliard korun, dalších 29 miliard pak bude stát polská část koridoru do Koźle. Obě země o projektu a vlastním postupu průběžně jednají.

Podle studie proveditelnosti měl celý projekt vyjít na téměř 586 miliard korun. Ministerstvo však loni rozhodlo, že další analýzy se zaměří na propojení Odry s Dunajem, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Napojení labské části za více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Pro labskou část si stát ponechal územní rezervu pro případnou změnu rozhodnutí v budoucnu.

Havlíček se také vymezil proti výhradám odpůrců stavby. Uvedl, že se nejedná o megalomanský projekt, ale o klasický nadnárodní projekt, který bude z nemalé části realizován z evropských zdrojů. Dodal také, že se budou snažit o jeho zařazení do sítě TEN-T projektů.

Poškození přirozených ekosystémů

Ekologové namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi. Možné stavbě v kanálu totiž stojí v cestě i problém s meandry Odry. Kanál je zatím plánován tak, že by tyto meandry zasáhl a poškodil, což je z hlediska ochrany přírody nepřijatelné.

Zdroj: mdcr.cz; ČTK