Automobilový průmysl se posouvá směrem k recyklaci dílů a baterií

Automobilový průmysl oživuje snahy o recyklaci, jelikož čelí tlaku na snížení své obrovské uhlíkové stopy. Evropská komise navíc od roku 2030 plánuje, aby 12 procent kobaltu, čtyři procenta lithia a čtyři procenta niklu v elektrických bateriích pocházelo z recyklovaného materiálu. Výrobci automobilů po celém světě investují do zařízení na záchranu starých dílů a snaží se také recyklovat miliony elektrických baterií.

Přestože jsou elektromobily čistější v emisích než jejich předchůdci se spalovacími motory, v otázce životního prostředí stále pokulhávají. Suroviny potřebné pro jejich baterie se získávají například z dolů v Africe, které jsou často obviňované z poškozování životního prostředí a využívání dětské práce. S rostoucí poptávkou po těchto materiálech se zvýší tlak na tyto regiony, což podle odborníků může ohrozit dosažení sociálního a ekologicky udržitelného systému obnovitelné energie.

Odvětví automobilového průmyslu produkuje podle Světového ekonomického fóra více emisí skleníkových plynů než celá Evropská unie, pričemž 20 procent z nich pochází z výroby.


Baterie pro elektromobily

Baterie se podílí významnou měrou na ceně elektromobilů. Jejich živnost se přitom pohybuje mezi osmi až patnácti lety. Recyklace by v tomto případě mohla mít velký význam. Podle výzkumu australského institutu v University of Technology v Sydney může recyklace do roku 2040 snížit poptávku po lithiu o 25 procent, kobaltu o 35 procent a niklu a mědi až o 55 procent.

V současnosti startují nové těžební projekty, které by podle institutu mohly mít nepříznivý vliv na místní prostředí a komunity, včetně znečištění půdy, vzduchu a vody, porušování lidských práv a nebezpečných pracovních podmínek.


Recyklované materiály v bateriích elektromobilů

Z vyřazených baterií je možné získat více než 90 procent kovů. Tato snaha je však limitována nedostatkem silného ekonomického stimulu či politiky, která by podpořila používání recyklovaných materiálů. Evropská komise plánuje vyžadovat, aby od roku 2030 pocházelo 12 procent kobaltu, 4 procenta lithia a 4 procenta niklu v elektrických bateriích z recyklovaného materiálu.

Čína je podle odborníků na čele recyklačního úsilí. Výrobce baterií CATL nedávno oznámil výstavbu závodu na recyklaci v hodnotě přibližně 305,4 miliardy korun v provincii Chu-pej.

Švédský startup Northvolt, které je partnerem Volkswagenu a BMW, plánuje v příštím roce spuštění továrny schopné recyklovat 25 tisíc tun baterií ročně. Společnost se zavázala, že do roku 2030 bude 50 procent komponentů baterií vyrobených z recyklovaných materiálů.

Francouzský gigant v jaderné energetice Orano spouští projekt na využití techniky původně používané na těžbu uranu na recyklaci baterií. A francouzská společnost na nakládání s odpadem Veolia má pilotní projekt v závodu ve východní Francii na recyklaci baterií ze smartphonů a počítačů. Baterie se v závodě zbaví plastového obalu a hliníkových fólií, které drží články, a rozdrtí se na prach, ze kterého se extrahují různé kovy.


Cirkulární automobily

A nejde jen o elektrické baterie, co by chtěl průmysl recyklovat. Cílem je také jednoho dne vyrábět cirkulární auta – s nulovou uhlíkovou stopou za využití principů cirkulární ekonomiky.

Společný podnik automobilky Renault a energetické společnosti Suez ve Francii rozebere pět tisíc aut ročně na jednotlivé díly. Dělníci vyprázdní palivové nádrže, odstraní motor, pneumatiky, přístrojové desky, zpětná zrcátka a další části, které představují přibližně 35 procent z hmotnosti vozidla. Každé auto může přinést zisk v přepočtu více než 10 000 korun ze zachráněných dílů, které se prodávají opravnám nebo soukromým spotřebitelům. Zbytek se lisuje, taví, pálí nebo recykluje pro jiná odvětví.

Další zdroje: AP; Reuters