Jak elektromobily změnily vnímání klimatických změn

Svět potřebuje dramaticky snížit emise skleníkových plynů, a to rychle, pokud má naději zabránit horším a častějším extrémním projevům počasí. To znamená přejít na obnovitelné zdroje energie – a co je důležité, dekarbonizovat dopravu, odvětví, které je nyní zodpovědné za zhruba čtvrtinu světových emisí oxidu uhličitého. Cesta k této čistší budoucnosti je však obtížná a zatarasená politickými a společenskými překážkami, stejně jako překážkami vědeckými. Možná to je jeden z důvodů, proč se v roce 2021 elektromobil – který už je na cestách a mnohé z těchto překážek překonává – tak výrazně vyhoupl do centra pozornosti klimatických řešení.

Vyšší prodeje

“Ještě před několika lety si mnozí výrobci automobilů mysleli, že elektromobily mohou být přechodným výstřelkem,” říká Gil Tal, ředitel Výzkumného centra pro plug-in hybridní a elektrická vozidla na Kalifornské univerzitě v Davisu. “Nyní je všem jasné, že [elektromobily] tu zůstanou.”

V první polovině roku 2021 se celosvětově zvýšil prodej elektromobilů, a to o 160 procent ve srovnání s předchozím rokem. Dokonce i v roce 2020 – kdy většina prodejů automobilů poklesla kvůli pandemii COVID-19 – se prodeje elektromobilů zvýšily o 46 procent oproti roku 2019. Automobilky od General Motors přes Volkswagen až po Nissan mezitím nastínily plány na uvedení nových modelů elektromobilů v příštím desetiletí. GM se zavázal, že do roku 2035 bude plně elektrický, Honda do roku 2040. Ford představil elektrické verze svého ikonického Mustangu a pickupu F-150.

Politická změna

Podle Tala není spotřebitelská poptávka po elektromobilech ve skutečnosti hnací silou prudkého nárůstu prodejů. Skutečným motorem je změna nabídky v důsledku vládní politiky, která tlačí automobilky ke zvýšení výroby elektromobilů. Zpřísněné zákony Evropské unie o emisích CO2 pro automobilový průmysl vstoupily v platnost v roce 2021 a automobilky již zvýšily výrobu nových elektromobilů v regionu. Čína v roce 2020 nařídila, aby do roku 2030 tvořily elektromobily 40 procent prodejů nových automobilů.

Ve Spojených státech si administrativa prezidenta Joea Bidena letos stanovila cíl, že do roku 2030 bude 50 procent nových prodaných vozidel v USA elektrických – jak plug-in hybridních, tak plně elektrických. To je prudký nárůst oproti dnešnímu podílu elektrických vozidel na celkovém počtu nových automobilů prodaných v USA, který činí zhruba 2,5 procenta. V září Kalifornie oznámila, že do roku 2035 musí být všechny nové osobní a nákladní automobily prodávané v tomto státě s nulovými emisemi.

Dostatečně rychlý plán?

Přestože trh s elektromobily rychle roste, stále není dostatečně rychlý na to, aby splnil cíle Pařížské dohody. Aby svět do roku 2050 dosáhl nulových čistých emisí – kdy se emise uhlíku přidané do atmosféry vyrovnají odstraněním uhlíku – musely by se elektromobily do roku 2030 vyšplhat ze současných 5 procent celosvětového prodeje automobilů na 60 procent.

Kritéria elektromobilů

Aby však skutečně nahradily vozidla na fosilní paliva, musí elektrické varianty splňovat několik kritérií. Ceny nových a ojetých elektromobilů se musí snížit. Nabíjecí stanice musí být dostupné a cenově přijatelné pro všechny, včetně lidí, kteří nebydlí v domech, kde se mohou připojit. A musí se prodloužit dojezdová vzdálenost baterií. Průměrný dojezd se zlepšuje, omezený dojezd a příliš malý počet dobíjecích stanic však zůstávají problémem.

Dnešní baterie elektromobilů také vyžadují kovy, které jsou vzácné, obtížně dostupné nebo se vyrábějí v důlních provozech, kde se vyskytují závažné problémy s lidskými právy. I když i zde se možná rýsují řešení, včetně hledání způsobů, jak recyklovat baterie, aby se zmírnil nedostatek materiálů

Elektromobily jako záblesk naděje

Elektromobily samy o sobě zdaleka nestačí k tomu, aby zabránily nejhorším dopadům změny klimatu. Bez nich však nebude možné globální oteplování zpomalit. A v roce, který přinesl spoustu chmurných zpráv o klimatu – jak ničivé extrémní události, tak šíleně váznoucí politická opatření – nabídly elektromobily jeden záblesk naděje.

“Máme technologii. Není to závislé na nějaké technologii, která ještě není vyvinutá,” říká Tal. “Naděje spočívá v tom, že nyní jsme mnohem ochotnější k přechodu na elektromobily než kdykoli předtím.”

Zdroj: ScienceNews