Ohledně ekologičnosti výrobků nám obchodníci často neříkají pravdu
Greenwashing – tedy snaha společnosti tvrdit, že dělá pro životní prostředí víc, než je tomu ve skutečnosti – v posledních letech narůstá. Souvisí to s tím, jak narůstá poptávka spotřebitelů po ekologičtějších produktech a službách. Evropská komise se zaměřila na různé sektory, od prodeje oblečení a kosmetiky až po vybavení domácnosti, a zjistila, že ve 42 procentech případů byla tvrzení o ekologickém původu přehnaná, klamná nebo falešná.
Evropská komise a vnitrostátní orgány pro ochranu spotřebitele zveřejnily výsledky kontrolní akce zaměřené na internetové stránky. Kontroloři prověřili 344 tvrzení, která se zdála být podezřelá. Zjistili, že ve více než polovině případů chybějí informace, aby se dané tvrzení o šetrnosti mohlo prokázat.
Podle evropského práva by se tato nepravdivá tvrzení dala klasifikovat jako nekalé obchodní praktiky. Komisař po spravedlnost Didier Reynders uvedl, že komise bude proti těmto praktikám bojovat. Je to také jednou z hlavních priorit Nového programu EU pro spotřebitele, který byl přijat na podzim.
Součástí tvrzení byly ve 37 procentech také výrazy jako uvědomělý, šetrný k životnímu prostředí a udržitelný. Měly tak vzbudit dojem, že daný produkt nemá negativní dopad na životní prostředí. Všechny obchodníky, kteří nedokládají svá tvrzení dostatečně, bude Komise kontaktovat a vyžadovat nápravu.
Tuto kontrolu webových stránek různých obchodníků provádí Komise každý rok. Chce tak umožnit spotřebitelům přístup ke kvalitním produktům a službám.
Kromě toho se komise zaměřuje i na další oblasti například již zavedené štítky energetické náročnosti produktů do domácnosti, které umožňují šetřit domácnostem energii, a zároveň přitom snižovat emise skleníkových plynů.
Zdroj: TZ Evropské komise