Smlouva o splavnění Labe mezi Českem a Německem byla podepsána
Ministr dopravy Karel Havlíček a a ministr dopravy a digitální infrastruktury Spolkové republiky Německo Andreas Scheuer v úterý podepsali Smlouvu o splavnění Labe. Podle Havlíčka umožní splavnění Labe provoz ekologické vodní dopravy a zlepší podmínky pro mezinárodní obchod a cestovní ruch v ČR. Cílem je podle Havlíčka splavnění Labe od Pardubic do Hamburku do roku 2030.
Parametry pro německé a české Labe se v dohodě liší
Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm, což je často zmiňovaná hranice pro ekonomickou plavbu na lodi. Na německém Labi až k Hamburku není žádný jez. V Německu navíc není takový sklon dna, takže je malé riziko střetu lodi se dnem.
V případě českého Labe je plavební hloubka v úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem 230 cm, která má být podle dohody nadále udržována. Současně s tím chce vláda učinit opatření, že v úseku mezi Týncem nad Labem až do cílového přístavu v Pardubicích bude umožněna hloubka 230 cm. Ekologové však tento cíl označili za švindl, který povede k dalšímu betonování řeky.
U příhraničního úseku, který vyvolává zřejmě větší spory, je smlouva ještě méně konkrétní. Ministerstvo dopravy v této oblasti již delší dobu usiluje o stavbu jezu, který by zajistil ponor alespoň 140 centimetrů.
Dohoda rovněž počítá se zřízením Společné komise, která bude provádět monitorování parametrů plavební dráhy a navrhovat opatření k jejímu zlepšení.
Labe je zařazeno do sítě nejdůležitějších silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest TEN-T. Dalšími tématy jednání byla příprava vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Drážďany nebo vlakové spojení do Mnichova. Oba projekty se nachází ve vyšším stadiu přípravy a jsou ve Spolkovém plánu dopravních cest.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR