Budeme mít pro elektromobily dostatek lithia?

Lithium je zásadní surovinou ve výrobě baterií pro elektromobily. Výrobci aut, těžaři a investoři se proto snaží zjistit, kolik lithia bude svět potřebovat v nadcházejících letech – a také kolik ho vlastně bude. Analytici se tak podle agentury Bloomberg nedokážou shodnout, zda bude na trhu dostatek tohoto kovu.

Cena lithia se za poslední rok zvýšila až na pětinásobek. Vyvolává to tak obavy ohledně jeho dostupnosti. Výroba baterií a elektromobilů přitom poslední roky zlevňovala díky zlepšení technologie a zvyšování objemu produkce. Růst nákladů na suroviny by tak mohl zbrzdit přechod k elektromobilitě.

Nejasné prognózy

Odhady ohledně trhu s lithiem v roce 2025 se přitom mezi odborníky liší. Pohybují se od deficitu 13 procent poptávky po přebytek 17 procent. Liší se i odhady velikosti trhu – zde se prognózy pohybují od 502 tisíc tun až po 1,25 milionu tun.

Tyto nejasné prognózy mohou vyvolávat prudké cenové výkyvy, pokud nastane panika v nabídce. Těmito odhady se řídí také banky – od prognóz prodeje automobilů až po oceňování úvěrů v těžebních projektech.

Lithium se těží v zemích jako Chile, Austrálie a Kanada. Předními těžaři lithia jsou firmy Ganfeng Lithium, Albemarle, SQM a Livent. Podle dosavadního vývoje by těžaři měli zůstat opatrní. Analytici upozorňují, že by se mohl opakovat prudký nárůst cen, který se před několika lety rozplynul, když těžaři zahltili trh.

Nabídka by mohla zaostávat také tím, že těžební průmysl neplní stanové cíle. Větší těžaři často realizují projekty se zpožděním a nad rámec rozpočtu. Ti menší zase nemají dostatek zkušeností ani zdroj příjmů, na který se mohou spolehnout velcí těžaři.

Podle agentury Bloomberg je tak budoucnost dodávek lithia v ohrožení. To, jestli bude trh nadměrně nebo naopak nedostatečně zásobován, záleží na možnosti obrovské poptávky.

Zdroj: Bloomberg